mahamaca
Pozdrav neznanoj
Zeno neznana,gospo blagorodna,
onoga za kim moje srce zudi,
da vas sad voli,znaju Bog i ljudi,
o srcu mome on zboriti ne sme
nikada nikom,ni cime probudi,
ko cvet na biljci,na dusi mi pesme.
Ja znadem gospo,kako on glavu spusta
u blede ruke kad bol ga ljubavni skoli,
ja znam kako on mrzi ,kako voli.
Ja znam,vi ste mu sad zivot i sreca,
a ja mu bejah bol i svetinja.
On sanja ljubav ukraj vaseg skuta,
i srca vasa ko zvezde su srodna;
al' zeno neznana,gospo blagorodna,
misao na mene kao avetinja
ja znam da sada vasim domom luta.
D.Maksimovic

SV. LUKA, APOSTOL I JEVANDJELIST
Rodom iz Antiohije. U mladosti izucio grcku filozofiju, medicinu i zivopis. U vreme Hristove delatnosti na zemlji, sv. Luka dodje u Jerusalim, gde vide Spasitelja licem u lice, cuje Njegovu spasonosnu nauku i bude svedok cudesnih dela Njegovih. Poverovavsi u Gospoda bude uvrsten u Sedamdeset apostola. Zajedno sa Kleopom video vaskrslog Gospoda na putu za Emaus (Lk. 24). Po silasku Duha Svetoga na apostole, Luka se vratio u Antiohiju i postao satrudnik apostola Pavla. S njim je putovao u Rim obracajuci Jevreje i neznabosce u veru Hristovu. Na molbu hriscana napisao Jevandjelje, oko 60. godine. Po mucenickoj smrti apostola Pavla propovedao po Italiji, Dalmaciji i Makedoniji. Zivopisao tri ikone Presvete Bogorodice i ikone sv. apostola Petra i Pavla. Otuda se sv. Luka smatra osnivacem hriscanskog ikonopisa. Napisao Jevandjelje i Dela apostolska. Bese mu 84 godine, kada ga zlobni idolopoklonici udarise na muke Hrista radi i obesise o jednoj maslini u Tebi Beotijskoj. Cudotvorne mosti mu prenesene u Carigrad u vreme Konstancija, sina Konstantinovog.
2. SV. PETAR CETINJSKI I MITROPOLIT CRNOGORSKI
Rodjen 15. (1) aprila 1749. u selu Njegusu. Stupio u monaski cin u svojoj 12. godini. 1782. postaje mitropolit i gospodar Crne Gore. Sav svoj zivot, viteski i sveti, posvetio svom narodu. Radio na pomirenju zavadjenih plemena i branio zemlju od osvajaca. Proslavio se pobedom nad Napoleonovom vojskom u Boki i Dalmaciji. Iako je bio knez, ziveo kao prost monah u jednoj teskobnoj keliji. Upokojio se na ovaj dan 1830. godine. Njegove cudotvorne mosti pocivaju netljene u manastiru cetinjskom.
27. oktobar - Sv. Petka

Ikona Sv. Petke
Sv. Petka, odnosno Prepodobna Petka - Paraskeva, slavna je svetiteljka srpskog porekla, rođena u gradu Epivatu (Pivat, turski Bojados), između Silinavrije i Carigrada. Roditelji Sv. Petke bili su imućni i pobožni hrišćani i osim Petke imali su i jednog sina, Jevtimija, koji se za života roditelja zamonašio i kasnije postao znameniti episkop Maditski.
Nakon smrti roditelja, mlada Petka, željna života podvižničkog Hrista radi, napustila je dom roditeljski i otišla najpre u Carigrad, a potom u pustinju Jordansku, gde se podvizivala sve do svoje starosti. Ko bi mogao iskazati sve teškoće, patnje i iskušenja demonska, koja je tokom mnogih godina pretrpela sv. Petka?
Pod starost javio joj se jednom anđeo Božji i rekao joj: "Ostavi pustinju i vrati se u tvoje otečestvo; potrebno je da tamo predaš svoje telo zemlji, a dušom da se preseliš Gospodu". Sv. Petka je poslušala glas sa neba, ostavila omiljenu pustinju i vratila se u Epivat. Tu je proživela još dve godine u neprestanom postu i molitvi, a zatim predala duh svoj Bogu i preselila se u rajska naselja. Upokojila se u 11. veku.
Njene čudotvorne mošti su tokom vremena prenošene, najpre u Carigrad, zatim u Trnovo, pa opet u Carigrad, pa u Beograd. Sada se nalaze u Rumuniji, u gradu Jaši na reci Prut. U Beogradu, kod crkve Sv. Petke na Kalemegdanu, nalazi se voda (agiazma) Sv. Petke, koja čudotvorno leči sve one bolesnike koji je s verom u Boga i s ljubavlju prema ovoj svetiteljki uzimaju.
Pravoslavni hrišćani sa velikim poštovanjem Sv. Petke slave njoj posvećen veliki praznik 27. oktobra (po novom, odnosno 14. oktobra po starom kalendaru), na dan njenog upokojenja. Ovaj dan obeležen je crvenim slovom i predstavlja ne samo veliki hrišćanski praznik, već i jednu od najraširenijih krsnih slava u srpskom narodu, a mnogi vernici je smatraju svojom zaštitnicom (posebno žene, deca i stari) i slave kao preslavu (drugu krsnu slavu) po svim slavskim običajima.
U grčkom Sinaksaru zapisan je jedan slučaj čudesne pomoći sv. Petke ostrvu Hiosu 1442. godine. Tadašnji jeromonah Amvrosije služio je večernju molitvu u crkvi sv. Petke. U crkvi nije bilo nikoga. Pri kraju službe udarila je strašna kiša sa velikom hukom i nastavila je da pada celu noć. Amvrosije nije mogao ni da izađe iz crkve. Misleći da će celo ostrvo propasti od potopa, on se počne moliti sv. Petki da spase njegovu domovinu i umilostivi pravedno razgnevljenog Boga. Pred zoru ga je uhvatio san i on vide kao da je nestalo krova na crkvi, iznad crkve jedan svetao oblak i u njemu blagoobraznu ženu na molitvi Bogu. Po molitvi ona reče svešteniku: "Amvrosije, ne boj se, spasena ti je domovina". I kiša odmah prestade. Od tada se na ostrvu Hiosu vrlo svečano praznuje dan sv. Petke.
(preneto sa :ZVRK mala skola veronauke, priredila: Sanja Jović)
Cestitam svim slavarima ove divne Bozje ugodnice.
Meni posebno draga, bila je imendan i slava jedne divne osobe u mom zivotu, koje se secam i koju volim zauvek....
Ne znam što da radim sa sobom
na šta misli da bacim
eto stvaram polako pjesmu o tebi
gledam tvoje tijelo
ludujem za njim
i ponavljam u sebi samo jedno
poljubi me
pa mi prste u kosu uvuci
i zagrli me
poljubi me
pa se privi tik uz mene i zapjevaj
ako znaš bilo što
želim da se stisnem uz tebe
da te milujem
da ti šapućem na uho bisere
da pričam o slobodi
da se glupiram
da ti kažem - oh ti ludo jedina
poljubi me
pa mi prste u kosu uvuci
i zagrli me
poljubi me
pa se privi tik uz mene i zapjevaj
ako znaš bilo što....

Pogled volje je necist i izoblicen. Tek tada kada ništa ne
želimo, tek tada kada naš pogled postaje cisto posmatranje, nastupa
duša - lepota. Ako posmatram šumu koju želim da kupim, zakupim, u njoj
želim da lovim, opteretim je hipotekom, tada ne vidim šumu vec samo
odnos prema svojoj volji, svojim planovima i brigama, prema svom
novcaniku. Tada se ona sastoji od drveta, stara je ili mlada, zdrava
ili bolesna. Ali ako ne želim ništa od nje, gledam li “bez misli” u
njenu zelenu dubinu, tek tada postaje šuma, priroda, rastinje, tada je
lepa.
Tako je i s ljudima i njihovim licima. Covek, koga ja sa strahom, s
nadom, požudom, s namerom, sa zahtevom gledam, nije covek vec samo
mutno ogledalo moje volje. Gledam ga, svesno ili nesvesno, s puno
ustezanja, s pogrešnim pitanjima: “Da li je pristupacan ili ponosan?
Poštuje li me? Može li se prevariti? Razume li nešto o umetnosti?” S
hiljadu takvih pitanja najcešce se odnosimo prema drugim ljudima koje
susrecemo, i mi važimo za poznavaoce ljudskih duša i psihologe ako nam
pode za rukom da razjasnimo u njihovoj pojavi, njihovom izgledu i
ponašanju ono što služi našim namerama i odgovara nam. Ali, ta
predstava je siromašna, i u tom nacinu poznavanja duše najpromišljeniji
su: seljak, skitnica, nadriadvokat, vecina politicara i ucenih.
U trenutku kada volja miruje i javlja se posmatranje, cisto videnje i
predanost, sve postaje drugacije. Covek prestaje da bude koristan ili
opasan, interesantan ili dosadan, prijatan ili neobrazovan, jak ili
slab. On postaje priroda, postaje lep i neobican kao i sve ka cemu se
okrece cist pogled. Jer pogled nije istraživanje ili kritika, on nije
ništa osim ljubavi. On je najviše i najpoželjnije stanje naše duše:
bespožudna ljubav.
Ukoliko smo postigli to stanje, makar i na nekoliko minuta, sati ili
dana (zadržati ga zauvek u sebi bila bi potpuna duhovnost) tada ljudi
izgledaju drugacije nego inace. Oni nisu više ogledala ili delici naše
volje, oni ponovo postaju priroda. Lepi ili ružni, stari ili mladi,
dobri ili loši, otvoreni ili zatvoreni, cvrsti ili meki, nisu više
suprotnosti, nisu više mera. Svi su lepi, znacajni, niko više ne može
biti potcenjen, omražen ili neshvacen.
Sa stanovišta mirnog pogleda priroda je samo promenljiv oblik uvek
prisutnog, besmrtnog života. Tako je i covekov najvažniji zadatak i
dužnost da razvije dušu. Beskorisno je raspravljati da li je duša nešto
ljudsko, ne nalazi li se i u životinjama, u biljkama! Duša je sigurno
svuda - svuda je moguca, svuda pripremljena, svuda naslucivana i
poželjna. Ali, kao što ne smatramo da je kamen izraz pokreta, vec
životinja (iako je i kamen pokret, život, stvaranje, propadanje), tako
dušu tražimo pre svega kod coveka. Tražimo je tu gde se najsigurnije
nalazi, boluje, postoji.
Herman Hesse

Skracena verzija pisma glasi:
"Kada Veliki poglavica iz Vašingtona šalje svoj glas da želi kupiti našu zemlju - previše od nas traži...
Kako se može prodati i kupiti nebo i toplina zemlje? Tako nešto nam je
strano. Mi nismo vlasnici svježine vazduha i bistrine vode... Svaki je
djelić ove zemlje svet mom narodu. Svaka blistava borova iglica, svako
zrno pijeska na rječnom sprudu, svaka iglica u tami šume sveti su u
mislima i u životu mog naroda...
Dio smo zemlje i ona je dio nas. Mirisave trave su nam sestre. Jelen,
pastuv, veliki orao - braća su nam! Stjenoviti vrhovi, sočni pašnjaci,
toplo povijeno tijelo ponijevo i čovjek, sve to pripada istoj porodici.
Ova blistava voda što teče brzacima i rijekama nije samo voda, već i
krv naših predaka. Ako vam prodamo zemlju, moraćete znati da je sveta,
morate reći svojoj djeci da je sveta. Da svaki obraz u bistrom jezeru
kazuje događaje i uspomene iz života mog naroda. Žubor vode - glas je
oca moga. Rijeke su naša braća, utoljuju nam žed. Rijeke nose male
kanue. Hrane nam djecu. Prodamo li vam ovu zemlju, morate se sjetiti i
učiti svoju djecu da su rijeke naša a i vaša braća. Zato rijekama
morate pružiti dobrotu, kakvu biste bratu pružili.
Znamo da nas bijeli čovjek ne razumije. Njemu je jedan dio zemlje isti
kao i bilo koji drugi... Prema majci - zemlji i prema bratu - nebu
odnosi se kao prema stvarima što se mogu kupiti, opljačkati, prodati
poput stoke ili sjajnog nakita. Njegova će pohlepa uništiti zemlju i
sobom ostaviti pustoš.
Ne znam! Naš se način života razlikuje od vašeg. Od pogleda na vaše
gradove crvenog čovjeka zabole oči... U gradovima bijelog čovjeka nema
mirnog kutka. Nema mjesta na kojem bi se čulo otvaranje lišća u
proljeće ili drhtaj krila mušice.
Možda, zato što sam divlji, jednostavno ne shvatam. Ruka mi vrijeđa
uši. Šta vrijedi život, ako čovjek ne može čuti krik kozoroga ili noćnu
prepirku žaba u bari? Ja sam crveni čovjek i ne razumijem mnogo...
Indijanac voli meki zvuk vjetra, kada se poigrava sa površinom močvara.
I miris povjetarca osvježen podnevnom kišom ili borovinom.
Najveće blago crvenog čovjeka je vazduh. Bijeli čovjek kao da ne opaža
vazduh koji udiše. Poput nekog ko je dugo na samrti, imun je na smrad.
Prodamo li vam zemlju, morate se sjetiti da nam je vazduh dragocjen. Da
vazduh dijeli svoj duh sa svim životom koji održava.
Vjetar, što je mom djedu dao prvi dah, prihvatiće njegov poslednji
izdah. Ako vam prodamo zemlju, morate je čuvati kao svetinju. Kao
mjesto na kojem će i bijeli čovjek moći da udahne vjetar zaslađen
mirisom poljskog cvijeća.
Razmotrićemo vašu ponudu da kupite zemlju. Odlučimo li da pristanemo,
zahtijevaćemo da ispunite ovaj uslov: bijeli čovjek moraće da se ponaša
prema životinjama ovoga kraja kao prema svojoj braći...
Šta je čovjek bez životinja? Kada bi životinja nestalo, čovjek bi umro
od velike usamljenosti duha. Što god zadesi životinje, ubrzo snađe
čovjeka. Sve je u svijetu povezano.
Moraćete učiti svoju djecu da im je pod nogama pepeo naših djedova. Da
biste poštovali zemlju, reci ćete im da je zemlja bogata životom naših
predaka. Moraćete učiti svoju djecu, isto kao što mi učimo našu, da nam
je zemlja mati. Što snađe zemlju, snađe i njenu djecu. Pljuje li čovjek
na zemlju, pljuje na sebe samoga.
Zemlja ne pripada čovjeku. Čovjek pripada zemlji!"
Овога дана празнују се два догађаја у вези са часним
Крстом Христовим: прво проналазак часног Крста на Голготи, и друго повратак
часног Крста из Персије опет у Јерусалим. Обилазећи Свету Земљу св. царица
Јелена намисли да потражи часни Крст Христов. Неки старац Јеврејин, по имену
Јуда, једини знаде место где се Крст нахођаше, па присиљен од царице изјави, да
је Крст закопан под храмом Венериним, кога подиже на Голготи цар Адријан. Царица
нареди, те порушише тај идолски храм, па копајући у дубину нађоше три крста. Док
царица беше у недоумици, како да распозна Крст Христов, пролажаше мимо тога
места пратња са мртвацем. Тада патријарх Макарије рече, да мећу на мртваца редом
један по један крст. Када метнуше први и други крст, мртвац лежаше непромењено.
А када ставише на њ трећи крст, мртвац оживе. По томе познаше, да је то часни и
животворни Крст Христов. Метнуше га по том и на једну болесну жену, и жена
оздрави. Тада патријарх уздиже крст, да га сав народ види, а народ са сузама
певаше: Господе помилуј! Царица Јелена направи ковчег од сребра и положи у њ
часни Крст. Доцније цар Хозрој освојивши Јерусалим, одведе многи народ у ропство
и однесе Крст Господњи у Персију. У Персији Крст је лежао 14 година. 628. год.
цар грчки Ираклије победи Хозроја и са славом поврати Крст у Јерусалим. Ушавши у
град цар Ираклије ношаше Крст на својим леђима. Но на једанпут стаде цар и не
могаше ни корака крочити. Патријарх Захарија виде ангела, који спречаваше цару
да у раскошном царском оделу иде под Крстом и то по оном путу по коме је Господ,
бос и понижен, ходио. То виђење објави патријарх цару. Тада се цар свуче, па у
бедној одећи и босоног узе Крст, изнесе га на Голготу, и положи у храм
Васкрсења, на радост и утеху целог хришћанског света.
ПЕСМА ЧАСНОМ
КРСТУ
Спаси, Боже, људе своје,
Спаси Господи,
Крстом часним Ти
нам светли,
Крстом на води!
Крст је сила и знамење,
Крст је спасење.
Спаси, Боже Патријарха
И Владика српских збор
Дај му снаге да
послужи
Твом Крсту часном!
Praznik rodjenja Presvete Bogorodice. nek je slavarima SRECNA SLAVA, a svima na spasenje

Molitva pred čudotvornom ikonom Majke Božje Čajničke
Presveta Bogorodice, Darodarilice, spasi nas.
Tebe slavimo, Darodarilicu, koja si čudesima mnogim proslavila Sina svojega i sebe, Djevo Bogomati; osveti nas slavom tvojom neizrečenom, Darodarilice, i spasi duše naše.
Čajniče se raduje tebi, Bogoradovana, kao dragocenoj riznici nebeskih darova; obdari i nas milošću svojom, Darodarilice, i isprosi nam blagodat Duha Svetoga što istinom prosvećuje i osvećuje duše naše.
Darove daruješ svakome ko ime tvoje sa verom i nadom spominje, i svakome ko se pred likom tvojim čudotvornim moli; slepima za vid, raslabljenima snagu, pokajnicima očišćenje. Stoga te u ljubavi proslavljamo, Darodarilice, i pod tvoju zaštitu duše naše stavljamo.
Nebeska slavo i čajnička pohvalo, raduj se! Iz tvog devičanskog tela zasijala je radost svemu svetu; neka iz tvoje čudesne ikone sija radost svima nama koji se tebi vazda radujemo i iz dubine duše kličemo: Raduj se, zoro našega spasenja, raduj se, Darodarilice, obraduj sve nas svakim dobrim darom. Amin!

Powered by blog.rs